• چ. اکتبر 23rd, 2024

١۶ میلیارد دلار از پول کانادایی‌ها به جیب کلاهبرداران رفته است

بنابر اعلام سازمان آمار، کلاهبرداری در کانادا درصدر جدول جرایم قرار دارد همچنین پلیس سواره نظام کانادا اعلام کرد که سال‌های ٢٠٢١ و ٢٠٢٢ بیش‌ترین درصد کلاهبرداری‌ها صورت گرفته‌است.

بنابر اعلام سازمان آمار کانادا، بین سال‌های ٢٠١۴ تا ٢٠١٩، کانادایی‌ها ١۶ میلیارد دلار خسارت ناشی از کلاهبرداری را گزارش کرده‌اند.

گزارش جدیدی که توسط آژانس فدرال در روز دوشنبه منتشر شد، برخی از یافته‌های نظرسنجی‌های عمومی اجتماعی (GSS) را که در سال ٢٠١٩ اجازه داد تا برای اولین‌بار کلاهبرداری در کانادا را گزارش دهند، به اشتراک گذاشت.

بر اساس این گزارش، از هر شش نفر، یک نفر گفته است که بین سال‌های ٢٠١۴ تا ٢٠١٩ قربانی کلاهبرداری در کانادا شده است. حدود ٢۴ درصد از افراد هزار دلار از دست داده‌اند، در حالی که سه درصد گزارش کرده‌اند که تا ١٠ هزار دلار از آنها کلاهبرداری شده است. میانگین ضرر ناشی از کلاهبرداری‌ها در این بازه زمانی ۶٠٠ دلار بوده است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که اکثر کانادایی‌ها معتقدند که نرخ کلاهبرداری‌‌ در کانادا افزایش یافته است.

انتشار این گزارش پس از همکاری پلیس سواره نظام کانادا (RCMP) با مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا (CAFC) برای ایجاد یک پورتال دولتی به منظور شفاف‌سازی در مورد تعداد کانادایی‌هایی که قربانی کلاهبرداری شده‌اند، صورت گرفته است.

طبق گزارش پلیس سواره نظام کانادا (RCMP)، سال‌های ٢٠٢١ و ٢٠٢٢ از نظر تعداد زیان‌های گزارش شده ناشی از کلاهبرداری، سال‌های «تاریخی» بوده‌اند.

جرم کلاهبرداری در کانادا

در سال ٢٠٢١، مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا (CAFC) اعلام کرد که رقمی بالغ بر ٣٨٠ میلیون دلار به واسطه کلاهبرداری‌ها از دست رفته است. در سال ٢٠٢٢، این مبلغ به ۵٣١ میلیون دلار افزایش یافته است.

بسیاری از کانادایی‌ها از نحوه کلاهبرداری‌های تلفنی و ایمیلی آگاه هستند، اما کلاهبرداران روش‌‍‌های پیچیده‌تری را انتخاب می‌کنند. گزارش قبلی که توسط  شرکتBetter Business Bureau (BBB) منتشر شد، نشان داد که خطرناک‌ترین کلاهبرداری در کانادا، کلاهبرداری‌های مربوط به تعمیرات خانه است. میانگین کلی ضررهای گزارش شده ٣٠٠ دلار در سال ٢٠٢٢ بوده که نسبت به ٢۵٠ دلار سال ٢٠٢١ افزایش ٢٠ درصدی داشته است.

بالاترین نرخ در بین جرایم

در این نظرسنجی اعلام شد که کلاهبرداری در صدر فهرست جرایم گزارش شده توسط کانادایی‌ها قرار دارد.

تقریباً پنج میلیون نفر از افراد ١۵ سال به بالا – معادل ١٧ درصد از جمعیت کانادا – گزارش کرده‌اند که بین سال‌های  ٢٠١۴ و ٢٠١٩ قربانی حداقل یک کلاهبرداری شده‌اند.

تعداد افرادی که قربانی کلاهبرداری شده‌اند، تقریباً دو برابر تعداد افرادی است (١.۴میلیون نفر؛  ۴.٣درصد از جمعیت کانادا) که قربانی یک جنایت خشونت‌آمیز همچون تجاوز جنسی، سرقت و تجاوز می‌شوند.

طبق آمار، ساکنان آلبرتا بیش از سایر استان‌ها قربانی کلاهبرداری شده‌اند. از طرف دیگر، مردم در نوناووت، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا و کبک کمتر قربانی کلاهبرداری‌ها می‌شوند.

در خصوص شهرها نیز، افرادی که در ادمونتون، ویکتوریا و کلگری زندگی می‌کنند بیشتر قربانی کلاهبرداری می شوند، در حالی که افرادی که در لندن، ساسکاچوان، هالیفاکس و سنت جانز زندگی می‌کنند کمتر درگیر این موارد می‌شوند.

درز اطلاعات شخصی

این گزارش نشان می‌دهد که بسیاری از کانادایی‌ها متوجه این موضوع نمی‌شوند که کلاهبرداران به اطلاعات شخصی آنها دست پیدا کرده‌اند.

بر اساس داده‌ها، حدود ۴١ درصد از قربانیان نمی‌دانستند که اطلاعات شخصی آنها به بیرون درز پیدا کرده است.

از میان افرادی که از به دست آوردن یا درز اطلاعات شخصی خود آگاه بودند، ٣٩ درصد گفتند که کلاهبرداران اطلاعات کارت بانکی یا اعتباری آنها را شبیه سازی یا کپی کرده‌اند. اطلاعات کانادایی‌ها همچنین از طریق ایمیل‌های شخصی دزدی شده نیز به بیرون درز پیدا کرده است، به طوری که ١٨ درصد از افراد مورد بررسی اعلام کردند که این اتفاق برای آنها افتاده است.

در بیشتر موارد، قربانیان کلاهبرداری هنگام بررسی صورت‌حساب‌های بانکی یا کارت اعتباری خود (٣٨ درصد) یا پس از تماس یک مؤسسه مالی یا یک شرکت مرتبط با کارت‌های اعتباری (٣١درصد) این اتفاقات و کلاهبرداری‌ها را کشف کردند.

AMG News
Author: AMG News