• چ. اکتبر 23rd, 2024

جولای با گرمای بی‌سابقه‌اش به کانادا هم رسید، سازمان هواشناسی کانادا وضعیت این کشور را قرمز اعلام کرد و برای بیشتر مناطق هشدار فرستاد.

سازمان محیط زیست کانادا در تابستان امسال بخش‌هایی از این کشور را در وضعیت هشدار قرار داد. مناطق شمال غربی و شمال کبک جزئی از مناطقی بودند که با دمای 30 درجه‌ی خود در وضعیت هشدار قرار گرفتند. با این حال، جنوب انتاریو، نوا اسکوشیا، شمال شرقی نیوفاندلند و حتی Old Crow یوکان هم به این مناطق پیوسته‌اند.

البته جالب است بدانید دمایی که منجر به اعلام وضعیت هشدار می‌شود ممکن است در نقاط مختلف، متفاوت باشد. در این مقاله، به پنج نکته مهم خواهیم پرداخت که باید در این شرایط نسبت به آنها آگاه باشید

هشدار گرمای کانادا چیست؟

این هشدار یکی از اعلامیه‌های سازمان محیط زیست کاناداست که در صورت بروز خطرات ناشی از گرمای کانادا صادر می‌شود. این اخطار به طور کلی شامل پیشبینی اوج گرما در طول روز و پایین‌ترین میزان آن در شب در دو روز متوالی است. «ری بوستینزا»، مشاور علمی بهداشت محیط در یکی از موسسات بهداشت عمومی کبک می‌گوید: «گرما ممکن است خطرناک باشد؛ زیرا باعث می‌شود بدن بیشتر از حد معمول کار کند تا به دمای معمول خودش برسد. افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های مزمن و کودکان خردسال در مواجهه با گرما بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند.»

چه مقدار گرما باعث اعلام وضعیت هشدار می‌شود؟

گرمای کانادا

جالب است بدانید که استان‌های مختلف آستانه‌های متفاوتی در این مسئله دارند و حتی برخی از مناطق آنها هم ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند؛ اما این تفاوت به طور کلی میزان ناچیزی دارد. به عنوان مثال، هشدار گرما در نوا اسکوشیا زمانی صادر می‌شود که دمای هوای طول روز در دو یا چند روز متوالی به 29 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر برسد. این مقدار در بریتیش کلمبیا 33 درجه در طول روز و 17 درجه در طول شب است. البته باید بدانید که بریتیش کلمبیا در حال حاضر تحت هشدار گرمای شدید است و تمام ساکنان آن در معرض خطر هستند.

«سارا هندرسون»، مدیر علمی خدمات بهداشت محیطی مرکز کنترل بیماری‌های بریتیش کلمبیا در این باره گفت: «سیستم سازمان محیط زیست کانادا برای هشدار به مردم و افراد آسیب‌پذیر طراحی شده است. هشدار گرما در حقیقت زمانی صادر می‌شود که شرایط واقعا خطرناک باشد.»

کبک هم از دیگر استان‌هاییست که درست مانند بریتیش کلمبیا تحت هشدار گرمای شدید است. میزان دما در مناطق مختلف این استان با یکدیگر تفاوت داشته و با توجه به افزایش آمار مرگ و میر و دمای هوا در نظر گرفته می‌شود.

دماهای مختلف در هشدار گرمای کانادا به چه معناست؟

سازمان محیط زیست کانادا در حال حاضر دارای 15 منطقه تحت هشدار دما در سراسر کشور است که برای هر یک از آنها معیارهای متفاوتی دارد. البته گفتنی است که این دماها در نهایت تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند. «ژان فیلیپ بگین»، هواشناس این سازمان، می‌گوید این معیارها توسط بخش‌های بهداشتی استانی و سایر مسئولین تنظیم می‌شوند.

هندرسون هم در این باره گفت: «حساسیت افراد به دمای هوا بر اساس شرایط و عادات زندگی متفاوت است. به بیان دیگر، واکنش آنها تا حدی از لحاظ فیزیولوژیکی به آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنند، بستگی دارد.»

به طور مثال، در بریتیش کلمبیا پنج هشدار گرمای مختلف وجود دارد که به دلیل توپوگرافی و آب و هوای متنوع این استان، با یکدیگر تفاوت دارند. آستانه هشدار در هر یک از این مناطق بر اساس حداقل درجه حرارتی است که منجر به افزایش پنج درصدی مرگ و میر می‌شود.

رطوبت هوا چه تاثیری در گرمای کانادا دارد؟

رطوبت در تمام استان‌های کانادا به جز آلبرتا و بریتیش کلمبیا ممکن است در صورت رسیدن به یک سطح خاص منجر به صدور هشدار گرما شود. «جورج رومانیک»، استاد علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه مک گیل، در این باره گفت: «همه‌ی ما می‌دانیم که با افزایش دما، افراد مختلف شروع به تعریق می‌کنند و گرما می‌تواند با تبخیر آن باعث خنک شدن بدن شود. اما اگر رطوبت زیادی در هوا وجود داشته باشد، این فرآیند به درستی کار نخواهد کرد و دمای بدن کاهش پیدا نمی‌کند. به همین دلیل است که سطوح بالای رطوبت در حال حاضر ممکن است باعث گرمازدگی افراد شود.»

مرکز بهداشت و ایمنی مشاغل کانادا می‌گوید که رطوبت با سطح 46 درصدی به عنوان خطرناک در نظر گرفته می‌شود و افراد در رطوبت 40 درصد باید از فعالیت خودداری کنند. هندرسون هم در این باره گفت: «هوای غرب کانادا به نسبت شرق و مرکز رطوبت کمتری دارد. اما در استان‌هایی مانند بریتیش کلمبیا تفاوت چندانی بین دما و الگوهای مختلف رطوبت وجود ندارد.»

آیا تغییرات آب و هوایی قرار است شرایط را از این هم بدتر کند؟

جواب این سوال قطعا مثبت است. هندرسون در این باره می‌گوید: «ما دائما نگران شرایط هستیم. بریتیش کلمبیا در حال حاضر شش هشدار گرما دارد که ممکن است مردم را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. یکی از چالش‌هایی که ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم عدم توجه مردم به این هشدارهاست علت این مسئله هم این است که بسیاری از مردم از هوای گرم لذت می‌برند. در شرایط فعلی، کیفیت پایین هوا ناشی از دود برای هیچکس خوشایند نیست و به همین دلیل مردم از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا در این وضعیت یک روز هم که شده به ساحل پناه ببرند و همین شرایط را چالش‌برانگیزتر می‌کند.»

AMG News
Author: AMG News