• چ. اکتبر 23rd, 2024

مفقودی بیش از ۸۰۰ شیء قیمتی از دو موزه ملی کانادا

بر اساس گزارش‌های تهیه شده توسط دفتر حسابرس کل فدرال، بین سال‌های 2012 تا 2022 بیش از 800 مورد اشیای قیمتی موزه جنگ و موزه تاریخ کانادا مفقود شده است همچنین بیش از 300 مورد از این اشیا به درستی نگهداری نمی‌شوند و 15000 مورد فاقد اطلاعات می‌باشند.

بر اساس گزارش دفتر حسابرس کل فدرال، «کارن هوگان»، بیش از ۸۰۰ مورد از اشیاء و دارایی‌های موزه تاریخ و موزه جنگ کانادا مفقود شده است.
این گزارش چندین ضعف را در روش‌های حفاظت و نگهداری از مجموعه‌ها در دو نهاد فدرال شناسایی کرده است و در همه موارد، «نقص‌های قابل توجهی» وجود دارد.  هر دو موزه و بیش از چهار میلیون شیء قیمتی موجود در آنها، توسط شرکت فدرال کرون کرپوریشن (Crown corporation) اداره می‌شوند.
نقص‌های شناسایی‌شده در موزه تاریخِ کانادا واقع در گاتینوی کبک، شامل مشکلات مربوط به تأیید موجودی‌ها و یا نگهداری نامناسب اقلام در «ظروف خراب یا قفسه‌های شلوغ» است و طبق ممیزی، تقریباً ۸۰ مورد مفقود شده است که پنج مورد از آنها گمان می‌رود از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار باشند.

موزه جنگ کانادا

در موزه جنگ کانادا که در اتاوا قرار دارد، ممیزی ۷۵۰ مورد گم شده و همچنین ۲۲ هزار مشکل حل نشده دیگر را شناسایی کرده است. از این تعداد، بیش از ۱۵ هزار مورد مربوط به مواردی بودند که فاقد اطلاعاتی درباره منبع هستند.
در این گزارش درباره مدیریت مجموعه کرون کرپوریشن گفته شده است: «تأیید موجودی به‌صورت موقتی انجام شده و هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات کشف‌شده در این سنجش‌ها، از جمله یافتن اقلام گمشده، وجود نداشته است.»

ممیزی همچنین اعلام کرده است که رهبر این سازمان به طور منظم و سیستماتیک روندهای موجود در موزه‌ها را برای جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به مجموعه‌ها بررسی نکرده است. آخرین بررسی موزه جنگ به سال ۲۰۰۵ برگشته و آخرین بررسی موزه تاریخ در سال ۲۰۱۲ بوده است.

ضعف‌های موجود

موزه تاریخ کانادا

این گزارش همچنین توضیح می‌دهد: «این ضعف‌ها، که به بروز مشکلاتی در سیستم حفاظتی از مجموعه‌ها منجر می‌شود، بسیار قابل توجه هستند، زیرا حفاظت مناسب از اشیای تاریخی برای نسل‌های آینده، یکی از اساسی‌ترین وظایف این سازمان است.»

کرون کرپوریشن در خصوص این گزارش گفته است که مراحل بازبینی و ارائه تائیدیه‌های اختصاصی و جدید را برای حفاظت از اشیا و بررسی و به‌روزرسانی رویه‌های مدیریتی مجموعه‌های خود ایجاد خواهد کرد.

به طور کلی ممیزی و حسابرسی، بخشی از یک فرآیند بررسی است که شرکت کرون کرپوریشن حداقل هر ۱۰ سال یک بار تحت نظارت آن قرار می‌گیرد. این بررسی خاص بین ژانویه و اکتبر ۲۰۲۲ انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هدف ممیزی تعیین این موضوع است که آیا سیستم‌ها و شیوه‌های موجود در موزه‌ها اطمینان معقولی از حفاظت و کنترل دارایی‌های مؤسسات، مدیریت اقتصادی و کارآمد منابع آن‌ها و اجرای مؤثر عملیات‌ها را ارائه می‌دهند یا خیر.

مدیر و مسئول اجرایی شرکت موزه تاریخ کانادا، «کارولین دروماگوئت» است که دوران تصدی پنج ساله او در این نقش، در ماه دسامبر ۲۰۲۳ شروع شد. قبل از آن، او به مدت دو سال به طور موقت در همین سمت خدمت کرده بود. این سازمان دارای ۳۶۴ کارمند دائم و ۳۸ کارمند موقت است.

تلاش برای بهبود شرایط

«یاسمین مینگای»، مدیر روابط عمومی موزه‌ها، در بیانیه‌ای گفت که هر دو موزه به یافته‌های حسابرس کل توجه داشته و به تمام ۱۱ توصیه ممیزی عمل خواهند کرد. این توصیه‌ها شامل بهبود استانداردهای موجود برای افزودن اقلام به مجموعه‌ها و حفظ آنها می‌باشد.

«خانم مینگای» گفت: «این دو موزه، حفظ و نگهداری از مجموعه‌های تحت مراقبت خود را بسیار جدی خواهند گرفت و تلاش می‌کنند تا بهترین شیوه‌ها را پیاده سازی کنند.»

«لورا اسکافیدی»، دبیر مطبوعاتی «پاسکال سنت اونگ»، وزیر میراث فدرال، در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که سازمان‌ میراث کانادایی و سازمان موزه تاریخ کانادا به‌طور مستقل اما در کنار هم عمل می‌کنند.

اما، او افزود که دولت ما انتظار دارد که گروه کرون کرپوریشن به خوبی مدیریت شده و عملکرد آنها منعکس کننده اهمیت این اشیاء ارزشمند برای کانادا باشند.

News Editor
Author: News Editor