• چ. اکتبر 23rd, 2024

روز ساحل در کشوری با طولانی‌ترین خط ساحلی جهان

ساحل یکی از زیباترین مواهب طبیعی در کشور‌های جهان می‌باشد. روز ساحل فرصتی است تا از زیبایی بی‌کران این جاذبه گردشگری لذت ببریم.

امروز روز سی‌ام آگوست و روز جهانی ساحل است. در دنیا سواحل زیبا و شگفت‌انگیز برای لذت بردن وحود دارند و سالانه تعداد زیادی گردشگر به این سواحل می‌روند اما چقدر از این گردشگران علاوه بر سفر به سواحل به فکر حفظ و نگهداری آن‌ها هستند؟ روز جهانی ساحل فرصتی است تا بیش از پیش مواهب طبیعی را پاس بداریم.

تاریخچه روز جهانی ساحل

روز ساحل در کشوری با طولانی‌ترین خط ساحلی جهان

این مناطق یکی از پرجمعیت‌ترین و توسعه یافته‌ترین مناطق زمین در جهان را تشکیل می‌دهند. طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، تقریبا ۳۷۲ هزار ساحل در سراسر جهان وجود دارد.

برآوردهای دیگر نشان می‌دهد که بین ۱۴۸ هزار تا ۳۰۷ هزار ساحل در سراسر جهان وجود دارد. سواحل راه‌های دسترسی به اقیانوس‌های آب شور یا دریاچه‌های آب شیرین و مکان‌های مورد علاقه بسیاری از افراد هستند.

طولانی‌ترین خط ساحلی جهان در کانادا

روز جهانی ساحل

اگرچه کانادا از نظر قلمرو تنها دومین کشور بزرگ است، اما طولانی‌ترین خط ساحلی جهان را دارد. طول خط ساحلی کانادا تقریباً ۱۵۱۰۱۹ مایل است. این مسافت آنقدر طولانی است که پیاده روی کمی بیش از ۱۲ مایل در روز بیش از ۳۰ سال طول می‌کشد. با این حال، برخی از کارشناسان خط ساحلی را در اینجا متفاوت تخمین می‌زنند و اندازه گیری‌های دیگری را ارائه می‌دهند که کمی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر هستند.

ده استان از این کشور دارای خط ساحلی هستند. طولانی‌ترین آن‌ها در نیوفاندلند و لابرادور یافت می‌شود. در مجموع این استان نزدیک به ۱۸۰۰۰ مایل خط ساحلی دارد. کوتاه‌ترین خط ساحلی در استان یوکان یافت می‌شود، جایی که تنها ۲۱۳ مایل در امتداد اقیانوس قرار دارد. از کل جمعیت کانادا (تقریباً ۳۵.۷۵ میلیون نفر)، حدود ۷ میلیون نفر در مناطق ساحلی یا نزدیک آن زندگی می‌کنند.

سواحل محل بهترین تفریحات

سواحل همچنین محلی برای فعالیت‌های سالم و سرگرم کننده در فضای باز مانند شنا، ورزش، ساخت قلعه‌های شنی، بازی فریزبی و…

تمام عناصر ساحل برای انسان آرامش بخش است حتی قدم زدن با پای برهنه در ماسه‌ها، لب آب و دراز کشیدن در سواحل. علیرغم سودمندی و مزایای اقتصادی که سواحل ارائه می‌کنند، هیچ ارزیابی قابل اعتمادی در مقیاس جهانی از روند تغییرات تاریخی خط ساحلی وجود ندارد.

متاسفانه اغلب سواحل جهان نیز مانند بسیاری از دیگر نعمت الهی به دلیل دخالت انسان و همچنین تغییرات آب و هوایی جهانی در حال تخریب هستند. اکثر سواحل شنی در مناطق حفاظت شده دریایی در حال فرسایش هستند و نگرانی جدی ایجاد می‌کند. بر همین اساس روز جهانی ساحل مطمئناً فرصت خوبی است تا مردم علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های سواحل به فکر حفظ و نگهداری آن‌ها باشند.

روز جهانی ساحل در سال ۲۰۱۴ توسط کالین پیج، یک متخصص سبک زندگی و از حافظین محیط زیست پیشنهاد داده شد. انگیزه او از این پیشنهاد ترغیب بیش از پیش انسانها به تمیز نگه داشتن و حفظ سواحل دنیا بوده است تا همه بتوانند به مدت طولانی از زیبایی‌های سواحل جهان لذت ببرند.

در روز جهانی ساحل چکار کنیم؟

اگر هنوز برای تعطیلات تابستانی سفر نرفته‌اید پیشنهاد ما این است که در روز جهانی ساحل، به شهری ساحلی سفر کنید و سفرتان را با دیدی متفاوت از طبیعت بخصوص ساحل شروع کنید.

اگرچه لذت بردن از ساحل مطمئناً بخش مهمی از گرامی داشت روز جهانی ساحل است اما رفتن به سواحل چیزی فراتر از رسیدن به ساحل و آفتاب گرفتن است. هدف اصلی این روز این است که همه نسبت به وظیفه خود در رابطه با تمیز کردن سواحل کوشا باشند بنابر این اگر به هر ساحلی می‌روید حتما با خودتان (و شاید برای دوستانتان) یک کیسه زباله بردارید و هر زباله‌ای که در ساحلی که دیدید تمیز کنید.

تصاویری از سواحل زیبای جهان و کانادا

 

 

 

 

 

روز جهانی ساحل

سواحل کانادا

روز جهانی ساحل

 

 

 

 

روز جهانی ساحل

 

 

News Editor
Author: News Editor