• چ. اکتبر 23rd, 2024

از هر هفت کانادایی یک نفر به خودکشی فکر کرده است

تورم، بحران اقتصادی و مشکلات مربوط به امور مالی شخصی، چالش های زیادی را در حوزه سلامت روان کانادایی ها ایجاد کرده است.

نتایج یک گزارش جدید حاکی از آن است که کانادایی‌ها به طور فزاینده‌ای با مشکلات مربوط به سلامت روان خود دست و پنجه نرم کرده و دارای افکار خودکشی هستند و به نظر می‌رسد که این روند نگران کننده تا حدودی ناشی از وضعیت اقتصادی و امور مالی شخصی می‌باشد.

یک نظرسنجی صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات سلامت روان کانادا (MHRC) نشان می‌دهد که در سال گذشته، از هر هفت کانادایی یک نفر به خودکشی فکر کرده است. در میان نگرانی‌هایی که گروه پژوهشی به آن اشاره می‌کند، افکار خودکشی در افراد جوان‌تر غالب است و میزان آن در میان افراد ١۶ و ١٧ساله و گروه‌های سنی  ١٨تا ٣۴ سال، بیش از سایرین است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که برخی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر سلامت روان کانادایی‌ها، شامل شرایط سخت مالی، تورم، مسکن و امنیت غذایی می‌شود.

از هر هفت کانادایی یک نفر به خودکشی فکر کرده است

در مطالعه‌ای که با تازگی منتشر شد، آمده است: «بی‌ثباتی مالی بر افکار خودکشی تأثیر می‌گذارد و کسانی که مشکلات مالی را تجربه می‌کنند، احتمالاً بیش از بقیه به آن فکر می‌کنند». در سال گذشته به صورت تفکیک شده، کسانی که بیکار هستند (٢۴درصد)، درآمد زیر  ٣٠هزار دلار دارند (٢١درصد)، افراد دارای مشکلات مالی (۴١درصد) و کسانی که به دلیل تورم بدهی دارند (٣٠درصد)، بیش از بقیه افکار خودکشی داشته‌اند.

این نظرسنجی از  ٣ هزار و  ٨١٩ کانادایی در سراسر کشور از  ٢٧ ژوئیه تا  ١٣ اوت  ٢٠٢٣ سوالاتش را مطرح کرده است. این هفدهمین گزارش مرکز تحقیقات سلامت روان کانادا (MHRC) است که روند بهداشت روان کانادایی‌ها را از آوریل ٢٠٢٠ دنبال می‌کند.

نسخه‌های قبلی این گزارش با برداشته شدن محدودیت‌های کووید-۱۹، به بهبود کمی در سلامت روانی پاسخ‌دهندگان اشاره کرده بود. محققان پیش‌بینی می‌کردند که این شاخص‌ها به تدریج بهتر شود، اما در عوض جدیدترین داده‌ها حاکی از آن است که وضعیت سلامت روان در حال حرکت در یک شیب نزولی است.

نگرانی‌های مالی؛ مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر افکار خودکشی

این نظرسنجی نشان می‌دهد که اقتصاد ضعیف و تورم بر کانادایی‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. تقریباً ۴٠ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که احساس می‌کنند وضعیت اقتصاد بر سلامت روان و در نهایت خودکشی تأثیر بسزایی داشته است. این مطالعه می‌گوید که افرادی که درآمد کمتری داشتند، با احتمال بیشتری گفته‌اند که اضطراب و افسردگی بالایی دارند.

در سال گذشته، بانک مرکزی کانادا در تلاش برای کاهش تورم، نرخ بهره را افزایش داده است. این امر بر بسیاری از کانادایی‌ها در بازار اجاره و مسکن تأثیر منفی گذاشته است و کانادایی‌ها اکنون یا از پیش در تلاش برای پرداخت هزینه‌‌های زندگی بالاتر هستند. همراه با فشار مسکن، افزایش نرخ تورم به این معنی است که کانادایی‌ها برای خواربارفروشی‌ها پول بیشتری می‌پردازند و بسیاری از کسانی که نگران پوشش اقلام ضروری به واسطه حقوقشان هستند، دچار استرس می‌شوند.

همچنین کسانی که دچار ناامنی غذایی هستند، به هیچ وجه احساس آرامش ندارند. قبل از شرایط نامطمئن اقتصادی نیز افراد زیادی در کانادا در ناامنی غذایی زندگی می‌کردند، اما از زمان شیوع بیماری پاندمی و با افزایش هزینه‌های اخیر، این تعداد بر در چند سال گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است. آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود یک سوم کانادایی‌ها نگران این موضوع هستند که نمی‌توانند غذای سالم بخرند و ٣ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که به برنامه‌های غذایی مانند بانک‌های مواد غذایی وابسته هستند.

کسانی که سطوح بالایی از اضطراب یا افسردگی را تجربه می‌کنند، به طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد که دچار ناامنی غذایی شوند. بر اساس این نظرسنجی، جوانان کانادایی (١٨تا  ٣۴ساله)، زنان، کودکان زیر  ٩ سال، افراد بیکار، اقلیت‌ها و کسانی که درد مزمن دارند، از نظر امنیت غذایی در بدترین شرایط قرار دارند.

کانادایی‌ها برای مبارزه با تورم چه کرده‌اند؟

از هر هفت کانادایی یک نفر به خودکشی فکر کرده است

برای مبارزه با هزینه‌های زندگی بالاتر، ٢۵ درصد از پاسخ‌دهندگان بدهکار شده‌اند. کسانی که اضطراب و افسردگی خود را بسیار بالا ارزیابی می‌کنند، به احتمال زیاد دچار بدهی شده‌اند، همچنین کسانی که علائم یک اختلال روانی شدید را دارند، احتمالا به الکل یا حشیش وابستگی دارند. تورم در سال گذشته بر سه چهارم کانادایی‌ها تأثیر گذاشته است که نسبت به آخرین نظرسنجی چند ماه قبل، نرخ آن چهار درصد افزایش داشته است.

برای مدیریت هزینه‌های بالا، بسیاری از مردم هزینه‌های اختیاری (۴۶درصد) یا هزینه‌های ضروری (٣۴درصد) را کاهش می‌دهند. آنها حدود  ٢٣ درصد از پس انداز خود را برای پرداخت هزینه‌های ضروری استفاده می‌کنند و برای  ١٧ درصد از پرداختی‌ها به کارت اعتباری یا وام متکی است. حدود  ١١ درصد نیز می‌گویند که از دوستان یا خانواده پول قرض کرده‌اند تا سرپا بمانند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که  ٣٩ درصد از مردم تحت تأثیر رکود اقتصادی قرار گرفته‌اند و  ٣٧ درصد گفته‌اند که ممکن است نتوانند تمام قبض‌های خانوار خود را در سال  ٢٠٢٣ بپردازند.

موانع موجود در دریافت حمایت در زمینه سلامت روان

با دانستن تأثیرات وضعیت موجود بر سلامت روان، حدود  ٧٢ درصد از مردم گفته‌اند که می‌دانند چگونه به حمایت از خود یا عزیزانشان دسترسی داشته باشند و کسانی که در سال گذشته به حمایت‌های بهداشت روانی دسترسی پیدا کرده‌اند، بیشتر احساس اعتماد به نفس می‌کنند. افراد مبتلا به اضطراب بالا اعتماد به نفس کمتری در دریافت حمایت دارند، اما افرادی که مشکل آن‌ها تشخیص داده شده است اعتماد به نفس بیشتری دارند.

علیرغم اینکه بسیاری از کانادایی‌ها می‌دانند چگونه به پشتیبانی دسترسی داشته باشند، از هر  ١٠ نفر فقط یک نفر گزارش کرده که در سال گذشته از خدمات بهداشت روان استفاده کرده است. این مطالعه می‌گوید که یکی از دلایل عدم دسترسی به پشتیبانی، بار مالی آن است.

از بین کسانی که احساس می‌کردند به حمایت‌های مربوط به سلامت روان نیاز داشته اما به آن دسترسی نداشتند، تقریباً از هر سه یک نفر گفته است که نمی‌توانند هزینه آن را بپردازند. موانع دیگر عبارتند از زمان انتظار، دسترسی به متخصص، عدم اعتماد به سیستم مراقبت‌های بهداشتی و عدم پوشش از طریق مزایا. تعداد فزاینده‌ای از کانادایی‌ها (٣٩ درصد) گزارش کردند که به دلیل کمبود پوشش بیمه، محبورند که هزینه‌ها را از جیب خود پرداخت ‌کنند.

راهنمای نحوه دریافت کمک در کانادا

از هر هفت کانادایی یک نفر به خودکشی فکر کرده است

اگر شما یا آشنایاتان در بحران به سر می‌برید، می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  • خط راهنمای پیشگیری از خودکشی کانادا (۴۵۶۶-۴۵۶-٨٣٣-١)
  • مرکز اعتیاد و سلامت روان (٢٣٣٨-۴۶٣-٨٠٠-١)
  • خدمات بحران کانادا (۴۵۶۶-۴۵۶-٨٣٣-١ پیامک ۴۵۶۴۵)
  • تلفن راهنمای کودکان (۶٨۶٨-۶۶٨-٨٠٠-١)
  • اگر به کمک فوری نیاز دارید با ٩١١ تماس بگیرید یا به نزدیکترین بیمارستان بروید
News Editor
Author: News Editor