• چ. اکتبر 23rd, 2024

شش روش آمادگی مالی برای مواجهه با یک رکود اقتصادی در کانادا

با افزایش نرخ بهره و تورم، کارشناسان احتمال وقوع یک رکود اقتصادی در کانادا را پیش‌بینی می‌کنند پس بهتر است که آمادگی لازم را داشته باشید.

علیرغم انعطاف‌پذیری اقتصادی کانادا در مواجهه با افزایش نرخ‌های بهره در ماه‌های اخیر، آمادگی برای بروز رکود اقتصادی در کانادا بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی، رکود اقتصادی در کانادا زمانی اعلام می‌شود که یک اقتصاد در دو دوره چهار ماهه متوالی تولید ناخالص داخلی منفی (GDP) را تجربه کند. علاوه بر کاهش تولید ناخالص داخلی، سطح اشتغال و هزینه‌های صرف شده نیز معمولاً در این دوران کاهش می‌یابد که همین امر بر کسب‌وکارهای کوچک فشار وارد کرده و اغلب منجر به از دست دادن شغل در بین جمعیت زیادی از افراد می‌شود. رسانه هدهد در این مقاله، نکات و توصیه‌های عملی را با شما به اشتراک گذاشته تا در برابر طوفان‌های اقتصادی که ممکن است در آینده پیش بیاید به شما و خانواده‌تان کمک کند.

آیا کانادا به سمت رکود پیش می‌رود؟

آخرین رکود اقتصادی در کانادا در طول همه‌گیری کووید ١٩ و بین فوریه و آوریل ٢٠٢٠ رخ داده است. از آن زمان، اقتصاد کانادا پر قدرت در مسیر خود پابرجا مانده و هنوز وارد رکود نشده است. با این حال، همانطور که به سه ماهه چهارم سال  ٢٠٢٣ نزدیک می‌شویم، کارشناسان پیش بینی می‌کنند که این انعطاف پذیری اقتصادی ممکن است یک «توهم» موقت باشد.

«موشه لندر»، استاد اقتصاد دانشگاه کنکوردیا، در مصاحبه‌ای با کانال خبری CTV گفت که اگر تا کنون وارد رکود نشده باشیم، کانادا به احتمال زیاد وارد یک رکود اقتصادی می‌شود. «لندر» پیش بینی می‌کند که تا ماه سپتامبر، کانادا شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی خود خواهد بود که بخشی از دلایل آن مربوط به نتایج حاصل از افزایش مداوم نرخ بهره خواهد بود. با این حال، پیش بینی قطعی رکود اقتصادی در کانادا دشوار است و این امکان وجود دارد که به طور کلی از رکود فرار کند.

چگونه برای یک رکود اقتصادی در کانادا آماده شویم؟

رکود اقتصادی در کانادا

در هر صورت، همواره بهتر است که برای بدترین حالت آماده باشیم. حتی اگر دولت از رکود اقتصادی در کانادا جلوگیری کند، نکات زیر همچنان شما را در وضعیت مالی بهتری قرار می‌دهد تا بتوانید با ورود به سال جدید، زندگی خود را در حالت تعادل نگه دارید. نکاتی که به شما توصیه می‌کنیم به شرح زیر است:

  1.  یک صندوق پس انداز اضطراری ایجاد کنید

به اعتقاد کارشناسان، هر کانادایی باید یک صندوق پس انداز اضطراری داشته باشد. فرقی نمی‌کند که یک نوجوان مشغول به کار پاره وقت باشید یا یک بزرگسال با یک شغل تمام وقت، یا حتی فردی در حال بازنشستگی، در هر صورت صندوق اضطراری می‌تواند از شما در برابر رکود اقتصادی در کانادا و اتفاقات پیش بینی نشده   همچون موارد زیر محافظت کند.

  • خراب شدن ناگهانی خودروی شما
  • از دست دادن شغل یا اخراج ناگهانی
  • بیماری یا آسیبی که شما را برای چند هفته از کار بیکار می‌کند
  • نیاز به تعمیرات غیرمنتظره خانه

در حالی که مزایای بیمه کار (EI) اغلب می‌تواند به عنوان یک شبکه ایمن برای کسانی که از کار بیکار شده‌اند عمل کند، اما این مزایا برای همیشه دوام ندارند و ممکن است تنها بخشی از هزینه‌های زندگی شما را پوشش دهند. در حالت ایده آل، صندوق پس انداز اضطراری شما باید برای پوشش حداقل سه ماه هزینه‌های زندگی کافی باشد. اگر تا این حد پس انداز ندارید، می‌توانید با نگاه کردن به بودجه‌تان و شناسایی بخش‌هایی که نیاز به مدیریت هزینه دارد شروع کنید، این امر برای شما این امکان را فراهم می‌آورد تا پول نقد بیشتری را به سمت صندوق پس‌انداز اضطراری هدایت کنید.

  1. روی ثبات شغلی تمرکز کنید

وسوسه شدن به هنگام مواجهه با یک پیشنهاد کاری جدید و درخشان، امری طبیعی است. اما قبل از پذیرش، بهتر است که به صنعتی که در آن مشغول به کار هستید توجه داشته باشید. در طول یک رکود اقتصادی در کانادا، برخی از مشاغل و صنایع ضد رکود می‌توانند امنیت شغلی بهتری نسبت به سایرین داشته باشند. این حوزه‌های ایمن عبارتند از:

  • تحصیلات
  • خدمات دولتی
  • مراقبت‌های بهداشتی
  • خدمات آب و برق
  • خدمات مالیاتی و حسابداری

علاوه بر این، باید رابطه‌ای را که با کارفرمای فعلی خود دارید نیز در نظر بگیرید. وقتی شرکت‌ها کوچک می‌شوند، کارکنان جدیدتر اغلب اولین کسانی هستند که تحت تعدیل نیرو قرار می‌گیرند. یک مطالعه در ایالات متحده که توسط شرکت‌های لینکدین و بیزینس اینسایدر در سال  ٢٠٢٢ منتشر شد، نشان می‌دهد که کارمندان جدیدتری که تقریباً یک سال یا کمتر در یک شرکت کار کرده‌اند، پیش از سایرین در مواقع حساس همانند رکود اقتصادی در کانادا از کار اخراج می‌شوند. در همین حال، کسانی که شهرت خوبی در شرکت ایجاد کرده‌اند ممکن است امنیت شغلی بیشتری داشته باشند.

اگر به‌طور اتفاقی در شرکتی استخدام می‌شوید یا در حال پر کردن یک موقعیت شغلی در سطحی ابتدایی هستید، راه‌هایی را در نظر بگیرید تا ارزش بیشتری ایجاد کنید یا مسئولیت‌های بیشتری را برای تبدیل شدن به یک عضو مهم تیم بر عهده بگیرید.

  1.  از خریدهای غیر ضروری خودداری کنید

شاید تابستان خوبی را سپری کرده و توانسته باشید پس انداز خوبی برای خود ایجاد کنید و یا پاداش‌ها و کمیسیون‌های قابل توجهی را به دست آورده باشید. بنابراین ممکن است که مانند بسیاری از کانادایی‌های سختکوش، تصمیم بگیرید که با یک سفر خوب، یک وسیله نقلیه تفریحی جدید یا یک کالای لوکس به خود پاداش دهید. با وجوداحتمالی رکود اقتصادی در کانادا در آینده، شاید بهتر باشد که فعلاً از خریدهای غیرضروری خودداری کنید. در عوض، پول اضافی را در صندوق پس انداز اضطراری خود قرار دهید.

  1. بازپرداخت‌ها یا بدهی‌هایی با بهره بالا را تا قبل از رکود اقتصادی در کانادا تسویه کنید

بدهی‌هایی با بهره بالا که به کارت‌های اعتباری، برنامه‌های پرداخت یا وام‌های کوتاه‌مدت مربوط می‌شوند، می‌توانند شما را در مواقع سختی اقتصادی پایین بکشند. اگر بدهی با بهره بالا دارید، به شما توصیه می‌کنیم که آن را در اسرع وقت تسویه کنید. با توجه به نرخ بهره بالاتر، این نوع بدهی می‌تواند در طول زمان هزینه بیشتری را روی دوش شما قرار دهد. با پرداخت هر چه سریع‌تر آن، احتمالاً در درازمدت در هزینه‌های زیادی صرفه‌جویی خواهید کرد.

اگر نمی‌توانید این بدهی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید، وام خود را با ارائه دهنده خدمات خود تامین مالی کنید. همچنین می‌توانید به دنبال دریافت وام تلفیق بدهی باشید، که شامل ترکیب چند وام در یک وام جدید، معمولا با نرخ بهره پایین‌تر است. این امر می‌تواند به کاهش پرداخت سود ماهانه شما کمک کند.

  1. سبد سرمایه گذاری خود را متنوع‌تر کنید

در صورت رکود اقتصادی در کانادا، شما نباید همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهید. اگر صنعت اصلی که روی آن سرمایه گذاری کرده‌اید سقوط کند، کل سبد سهام شما در معرض خطر قرار می‌گیرد. در عوض، در شرکت‌ها و صنایعی سرمایه گذاری کنید که در زمان رکود اقتصادی در کانادا می‌توانند انعطاف پذیر باشند. طبق گزارشی که در سال ٢٠٠٩ توسط شرکت مشاوره مدیریت جهانی مک کینزی منتشر شد، این نوع شرکت‌ها مواردی هستند که کالاهای اساسی مصرف‌کننده را تولید می‌کنند، برای مثال در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و خدماتی فعالیت دارند. همچنین می‌توانید مقداری پول را در معادل‌های نقدی مانند گواهی‌های سرمایه گذاری تضمین شده (GIC) یا حساب‌های پس انداز با بهره بالا قرار دهید.

  1. بودجه و هزینه‌های خانوار خود را بررسی کنید

در نهایت، کمی وقت بگذارید تا بودجه و هزینه‌های زندگی خود را بررسی کنید. به عادت‌های اخیر خرج کردن خود نگاه کنید و ببینید تا چه اندازه بودجه خود را با دقت خرج کرده‌اید. این سوالات کلیدی را نیز از خود بپرسید:

  • آیا من بیش از آنچه باید در زمینه یک حوزه خاص هزینه می‌کنم؟
  • آیا در حال حاضر نسبت به آخرین باری که بودجه خود را به روز کردم درآمد بیشتری کسب می‌کنم؟
  • آیا به اهداف پس اندازی خود رسیده‌ام؟

همانطور که به این سؤالات پاسخ می‌دهید، بودجه خود را تنظیم کنید و اهداف یا محدودیت‌های هزینه جدیدی برای خود تعیین کنید. این فرآیند به شما امکان می‌دهد تا پول بیشتری پس انداز کنید و راحت‌تر شرایط سخت اقتصادی را پشت سر بگذارید.

پیش‌بینی بهتر از درمان است

رکود اقتصادی در کانادا

رکود اقتصادی در کانادا همیشه به اندازه آنچه مردم در طول رکود بزرگ یا بحران مسکن در سال  ٢٠٠٨ تجربه کردند ویرانگر نیست. تا زمانی که برای مواجهه با آن آماده باشید، می‌توانید بدون اینکه تغییرات قابل توجهی را در امور مالی خود تجربه کنید، از یک رکود اقتصادی در کانادا عبور کنید. به طور کلی، با انجام اقدامات مداوم برای بهبود سلامت مالی خود، می‌توانید برای یک رکود اقتصادی بالقوه آماده باشید.

News Editor
Author: News Editor