• چ. اکتبر 23rd, 2024

در پی حملات روسیه به نیروگاه‌های اوکراین، دولت فدرال کانادا در یک طرح بسیار محرمانه قصد دارد پروتکل‌های شرایط اضطراری خود را به روز کند.

کانادا قرار است برای مقابله با پیامدهای احتمالی تبادل هسته‌ای تاکتیکی در اروپا یا انتشار تشعشعات هسته‌ای ناشی از انفجار نیروگاه‌های اوکراین، پروتکل‌های شرایط اضطراری خود را به روز کند.

این به روز رسانی احتمالا شامل یک طرح بسیار محرمانه برای اطمینان از ادامه عملکرد دولت فدرال کانادا در موقعیت‌های بحرانی است. بر اساس یادداشت‌های منتشر شده توسط خبرگزاری Canadian Press، اتاوا همچنین در حال حاضر در حال انجام اقداماتی برای نهایی سازی پروتکلی برای مردم کاناداست که در آن درباره موشک‌های بالستیک آموزش می‌بینند. گفتنی است که خواستگاه اولیه تمام این اقدامات حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته بود که باعث ایجاد یکسری از اقدامات پیشگیرانه دولت فدرال کانادا برای مواجهه با هر گونه رویداد هسته‌ای شد.

بیانیه وزارت امنیت عمومی کانادا

یادداشت‌های وزارت امنیت عمومی کانادا که قبل از جلسه آگوست ۲۰۲۲ توسط بوروکرات‌های ارشد امنیت عمومی تنظیم شده بود، نشان می‌دهد که بیشتر نگرانی‌های موجود به دلیل نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhya که یکی از نیروگاه‌های اوکراین است و به تازگی مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. در این یادداشت آمده است: «فعالیت‌های نظامی مستمر در این نیروگاه سیستم‌های ایمنی را دچار فرسایش کرده، تعمیر و نگهداری از آن را مختل کرده، توانایی مقابله با شرایط اضطراری را کاهش داده و کارکنان عملیاتی را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است.»

نیروگاه‌های اوکراین

با این حال، مقامات در این وادی پیشبینی می‌کنند که اثرات انتشار مواد رادیواکتیو از طریق قرار گرفتن در معرض مستقیم یا خوردن غذای آلوده بستگی خواهد داشت. وزارت امور خارجه کانادا هم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، از آگوست ۲۰۲۲ برای مقابله با این امر تعدادی قرص یدید پتاسیم تهیه کرد و به کی‌اف و سایر مناطقی فرستاد که مقاماتش در آن اقامت داشتند. این مقامات همچنین برای مقابله با اثرات فجایع احتمالی به فکر افزایش بودجه هم هستند.

با تمام اینها، در یادداشت وزارت امنیت عمومی اینگونه آمده است: «هیچ اثر رادیولوژیکی سلامت افرادی که خارج از اوکراین هستند را تهدید نمی‌کند و خطر خاصی هم متوجه مردم کانادا نیست. هیچ اقدام فوری‌ای برای افزایش امنیت و حفاظت لازم نیست و ما در نهایت باید به واردات اوکراین و مناطق اطراف نظارت داشته باشیم و میزان آلودگی را بررسی کنیم.»

بر اساس برنامه اضطراری هسته‌ای دولت فدرال کانادا، وزارت امنیت عمومی موظف است تا در صورت بروز روادید هسته‌ای ارتباط خود را با مردم حفظ کند و به موقع پاسخگو باشد. گفتنی است که وزارت امنیت عمومی و دفتر شورای خصوصی کانادا در حال حاضر در حال بازنویسی قوانین موجود هستند تا مطمئن باشند که در صورت بروز چنین فجایعی، تمامی اقدامات اجرایی، قانونی و قضایی لازم بدون فوت وقت انجام خواهد شد.

مقابله مقامات کانادا با فجایع هسته‌ای

این طرح همچنین قرار است در صورت بروز حادثه نهادهای کلیدی از جمله دفتر نخست وزیر، کابینه فدرال، پارلمان و دادگاه عالی را به مکان‌های دیگری در خارج از پایتخت منتقل کند. طرح مذکور یک نسخه مدرن از دوران جنگ سرد کاناداست که در آن اعضای دولت به یک تاسیسات زیرزمینی در غرب کانادا منتقل می‌شدند که در حال حاضر به عنوان Diefenbunker شناخته می‌شود. در این پروتکل ملی همچنین قرار است مقامات بلافاصله پس از بروز حادثه با استان‌ها و مناطق تعامل اولیه خود را حفظ کند.

دولت فدرال کانادا و ارتش نیروهای مسلح کانادا در سال ۲۰۱۸ این پروتکل را تدوین کردند تا عموم مردم را در جریان فرآیند مقابله بگذارند. البته جالب است بدانید که درست پس از آموزش‌های دولت فدرال بود که هشدار موشکی نادرستی در کانادا به صدا درآمد که در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۸ مردم این کشور را به هاوایی فرستاد.

با این حال، وزارت امنیت کانادا می‌گوید که اقدامات فعلی بر اساس تجربیات قبلی کشور، شرکای فعلی و تغییر محیط دائما در حال تکامل هستند. «اد والر»، استاد دانشگاه انتاریو در این باره گفت: «اروپا در حال حاضر به شدت بابت این مسئله نگران است و همین باعث شده تا مقامات غربی هم به تکاپو بیفتند. من فکر می‌کنم که این اتفاق خوبی است و دل مردم را گرم می‌کند. مقامات در حال حاضر تمام شرایط را به طور کامل و جامع در نظر گرفته‌اند. در مجموع می‌توانم بگویم که کانادا مدت‌هاست که با توجه به تعداد راکتورهای برقی که در خاک خود دارد به فکر برنامه‌های مختلفی برای مقابله با چنین روادیدی بوده است. من صادقانه فکر می‌کنم که ما در شرایط مناسبی هستیم و مقامات موارد درستی را تحت نظر خود قرار داده‌اند.»

News Editor
Author: News Editor