• چ. اکتبر 23rd, 2024

هواپیماهای ایرباس تا سال ۲۰۲۶ جایگزین هواپیماهای ترابری قدیمی پُلاریس در کانادا خواهند شد و یک فروند از آن قرار است به گونه‌ای رنگ‌آمیزی شود که شبیه هواپیمای کنونی جاستین ترودو باشد.

دولت فدرال قراردادی به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار را با شرکت هوانوردی اروپایی ایرباس، برای جایگزینی هواپیماهای ترابری قدیمی پُلاریس (Polaris) امضا کرده است و یکی از آنها قرار است توسط مقامات عالی رتبه دولتی از جمله نخست وزیر و فرماندار کل مورد استفاده قرار گیرد.
علاوه بر خدماتVIP، نیروی هوایی سلطنتی کانادا از هواپیماهای پلاریس برای سوخت گیری هوا به هوا و حمل نقل پرسنل نیز استفاده می‌کند.
این ناوگان که حاوی پنج هواپیما است، از سال ۱۹۹۲ تحت عنوان گردان هوایی حمل و نقل RCAF 437 در حال پرواز بوده و طول عمر آن‌ها قرار است در سال ۲۰۲۷ به پایان برسد. مقامات دولتی می‌گویند که تمدید بیشتر عمر مفید آن به دلیل قدمت این فناوری، بسیار دشوار خواهد بود.

ناوگان جدید هواپیمایی

ناوگان جدید هواپیماها که CC-330 Husky نامیده می‌شود، شامل چهار هواپیمای جدید و پنج هواپیمای کارکرده است که با قابلیت‌های مشابه در حال تجهیز هستند.
دولت فدرال هواپیماهای مستعمل را از یک شرکت در کویت خریداری کرده و دو فروند از آنها قرار است در پاییز امسال پرواز خود را از فرودگاه بین المللی اتاوا آغاز کنند.

هواپیمای ایرباس
یکی از آن‌ها نیز به گونه‌ای رنگ‌آمیزی می‌شود که شبیه هواپیمای کنونی نخست‌وزیر جاستین ترودو باشد و انتظار می‌رود که این مورد تابستان امسال تحویل داده شود. مقامات نگفته‌اند که آیا این هواپیما تا ماه سپتامبر و یعنی زمانی که ترودو می‌خواهد در اجلاس G20 در هند شرکت کند، آماده خواهد شد یا خیر.

مشکلات ناوگان قدیمی

ناوگان قدیمی پولاریس در طول دوران ریاست جمهوری ترودو برای او مشکلاتی را ایجاد کرده است.
برای مثال، مشکلی که در اکتبر ۲۰۱۶ اتفاق افتاد باعث شد که هواپیمای ترودو که برای امضای قرارداد تجارت آزاد کانادا و اروپا در راه بلژیک بود، ۳۰ دقیقه پس از بلند شدن به اتاوا بازگردد.
به گفته نیروی هوایی، در اکتبر ۲۰۱۹، یک هواپیمای VIPدیگر در حالی که به داخل مقر خود در ۸ وینگ ترنتون یدک کشیده می‌شد، به سمت دیوار حرکت کرده و آسیب ساختاری قابل توجهی به دماغه و پوشش سمت راست موتور آن وارد شد.
این هواپیما در آن سال چندین ماه از خدمت خارج شد و از یک هواپیمای پشتیبان برای رساندن ترودو به نشست سران ناتو در دسامبر ۲۰۱۹ استفاده شد. اما زمانی که نیروی هوایی متوجه مشکلی در یکی از موتورهای این هواپیما نیز شد، آنها در لندن زمین گیر شدند.

ویژگی‌های قرارداد جدید

از ماه ژانویه، خدمه کانادایی برای پرواز با هواپیماهای ایرباس، آموزش خود را در بریتانیا شروع کرده‌‌اند. مقامات سازمان دفاع ملی روز سه‌شنبه ۲۵ جولای در یک جلسه توجیهی برای خبرنگاران توضیح دادند که به طور متوسط ​​حدود سه ماه آموزش لازم است تا خلبانان پولاریس برای پرواز با هواپیماهای ایرباس جدید آماده شود.
دو فروند از این هواپیماهای مستعمل به قیمت ۱۰۲ میلیون دلار در ژوئن گذشته و سه فروند باقی مانده در ماه جاری با هزینه ۱۵۰ میلیون دلار خریداری شده‌اند.
به گفته مقامات، قرارداد ایرباس شامل دستگاه‌های آموزشی پیشرفته و یک شبیه ساز پرواز کامل است که نیاز‌ به اعزام خدمه به آلمان برای آموزش سالیانه را از بین می‌برد.

هواپیماهای هاسکی قادر خواهند بود برای متحدان ناتوی کانادا، از جمله جت‌های جنگنده F-35 و جنگنده‌های نیروی هوایی ایالات متحده، سوخت گیری هوا به هوا انجام دهند. کانادا متعهد به خرید ٨٨ فروند هواپیمای F-35  است که قرار است از سال ٢٠٢۶ آنها را تحویل بگیرد.

مقامات وزارت دفاع گفته‌اند که این ناوگان در سه پایگاه مستقر خواهد شد: یکی در شرق، یکی در غرب و دیگری در شمال، اما آنها هنوز مشخص نکرده‌اند که این ناوگان دقیقاً در چه نقطه‌ای قرار خواهند گرفت.

ایجاد زیرساخت‌های جدید نیز بخشی از قرارداد است، زیرا هواپیماهای ایرباس حدود ۵٠ درصد سنگین‌تر و عریض‌تر از هواپیماهای موجود در ناوگان فعلی هستند. دولت به عنوان بخشی از این عملیات، سایت‌های تجاری و املاک در اختیار سازمان دفاع ملی را بررسی خواهد کرد.

AMG News
Author: AMG News