• چ. اکتبر 23rd, 2024

دولت کانادا چندین مرکز علمی ایران از جمله دانشگاه شریف و دانشگاه شهید بهشتی را تحریم کرد

دولت فدرال کانادا بر اساس قوانین امنیتی جدید خود چندین مرکز علمی و تحقیقاتی را در چین، روسیه و ایران تحریم کرد.

دولت فدرال کانادا بر اساس قوانین امنیتی خود ده‌ها موسسه و آزمایشگاه علمی و چندین دانشگاه از جمله دانشگاه شریف و دانشگاه شهید بهشتی را در چین، روسیه و ایران تحریم کرد.

به گزارش یورو نیوز، در این لیست ۱۲ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی پژوهشی ایران از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، انستیتو پاستور، موسسه تحقیقات هوا و فضای وزارت دفاع، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، ، مؤسسه فیزیک کاربردی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز تحقیقات انفجار، مرکز مطالعات فیزیک و دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری اعلام شده است.

بنابر گزارش سی‌تی‌وی نیوز، اتاوا این اقدام را در راستای مقابله با اقدامات دشمنان خارجی خود از ورود به تحقیقات حساس علمی و دریافت مالکیت معنوی کانادایی از طریق مشارکت در پروژه‌های دانشگاهی در کانادا خوانده است.

چندین مرکز علمی ایران از جمله دانشگاه شریف و دانشگاه شهید بهشتی را تحریم کرد

این تصمیم بر اساس بیانیه دولت فدرال کانادا در ۱۴ فوریه ۲۰۲۳ مبنی برعدم تامین مالی افراد مرتبط با موسسات، سازمان‌های نظامی، دفاعی یا امنیتی کشورهایی که برای کانادا خطرناک تلقی می‌شوند گرفته شده است.

بر همین اساس دولت فدرال کانادا فهرستی از حوزه‌های تحقیقاتی و فناوری حساس بین المللی تهیه و اعلام کرده چنانچه محققان به دنبال دریافت بودجه فدرال هستند، باید از ارتباط با آن‌ها اجتناب کنند.

همچنین این فهرست به طور مرتب مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا از به روز بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

دولت فدرال کانادا خاطر نشان کرده است که محققان باید توجه داشته باشند که مؤسساتی که در حال حاضر در فهرست سازمان‌های تحقیقاتی مورد تائید دولت نیستند نیز ممکن است برای آنها خطری را به همراه داشته باشند.

طبق قوانین، متقاضیانی که برای کمک هزینه در یک زمینه تحقیقاتی حساس درخواست می‌کنند، باید تأیید کنند که به یک مؤسسه فهرست‌ شده وابسته نیستند یا از آن‌ها کمک مالی یا حمایت غیر نقدی دریافت نمی‌کنند.

بنابر اعلام دولت فدرال کانادا، هر محققی پس از تأیید تحقیقاتش در کانادا باید تابع قوانین فدرال باشد تا از حمایت‌های مالی استفاده کند.

واکنش مقامات چین، ایران و روسیه

درپی این تصمیم سفارت روسیه در کانادا و مقامات وزارت امور خارجه ایران بلافاصله واکنشی نشان ندادند اما سفارت چین در اتاوا بلافاصله با صدور بیانیه‌ای در رابطه با این اقدام دولت فدرال کانادا ابراز نگرانی کرده و این گونه اقدامات را موجب تضعیف مبادلات علمی و به ضرر هر دو کشور خوانده است.

News Editor
Author: News Editor