• چ. اکتبر 23rd, 2024

پس از استعفای «آنتونی روته»، رئیس سابق مجلس عوام کانادا، به دلیل تقدیر از کهنه سرباز نازی، «گرگ فرگوس»، جانشین او خواهد شد.

«گرگ فرگوس»، نماینده حزب لیبرال، پس از برگزاری رای‌گیری مخفیانه‌ای که امروز برگزار شد به عنوان رئیس جدید مجلس عوام کانادا انتخاب شد. اعضای پارلمان برای انتخاب رئیس جدید این مجلس آرای مخفیانه خود را به صندوق رای انداختند و سرانجام فرگوس را به عنوان نماینده خود برگزیدند.

این روز برای تاریخ سیاست کانادا بسیار حائز اهمیت است. این سی و هشتمین دور انتخابات رئیس مجلس عوام کانادا است، اما تفاوت اصلی اینجاست که رئیس سابق مجلس پس از مدت‌ها تنش بین‌المللی از سوی مقامات سیاسی به اجبار از سمت خود کناره‌گیری کرد. این اتفاق بسیار نادر به دلیل دعوت اشتباه و به رسمیت شناختن کهنه سرباز نازی صورت گرفت که در حین سخنرانی رئیس جمهور اوکراین از او تقدیر هم شده بود.

هفت تن از نمایندگانی که برای سمت مجلس عوام کانادا آمادگی خود را اعلام کرده بودند عبارتند از:

  • «الکساندر مندز»، نماینده حزب لیبرال
  • «گرگ فرگوس»، نماینده حزب لیبرال
  • «شان کیسی»، نماینده حزب لیبرال
  • «پیتر شیفکه»، نماینده حزب لیبرال
  • «کریس انترمونت»، نماینده حزب محافظه‌کار
  • «کارول هیوز»، نماینده حزب نیودموکرات
  • «الیزابت می»، نماینده حزب سبز

البته گفتنی است که «استفان لاوزون»، نماینده حزب لیبرال، نیز از جمله افرادی بود که برای ریاست مجلس عوام کانادا درخواست داده بود، اما از عصر دوشنبه از تصمیم خود صرف نظر کرد.

انتخاب رئیس مجلس عوام کانادا

رئیس جدید مجلس عوام کانادا انتخاب شد

هر یک از این کاندیداها در جلسه امروز به نوبت از دلایلی گفتند که فکر می‌کردند آنها را برای این جایگاه مناسب می‌کند. در این بین، نیاز به تنظیم مجدد سیستم مجلس و اولویت بندی قوانین رفتاری از جمله موضوعاتی بود که مکررا مورد بحث قرار می‌گرفت.

«شان کیسی»، نماینده حزب لیبرال، در سخنرانی خود گفت: «ما می‌توانیم و باید بهتر عمل کنیم. اگر هر یک از اعضای مجلس عوام کانادا مایل باشند که با یکدیگر همکاری کنند تا اعتماد مردم و جامعه بین‌الملل را دوباره بازگردانند، من با کمال افتخار رهبر این امر خواهم بود. اما اگر اعضای پارلمان از وضعیت فعلی مجلس راضی هستند، لطفا به من رای ندهند.»

«کریس انترمونت»، نماینده حزب محافظه‌کار و معاون رئیس مجلس عوام کانادا از شرایط دشواری گفت که منجر به این اتفاق شده بود و همچنین به تجربه دو ساله خود اشاره کرد که باعث شده تا او با بسیاری از افراد این مجلس روابط خوبی داشته باشد. «الیزابت می» هم که تقریبا به دلیل ناتوانی که پیش از این داشت اولین بار بود که پس از مدت‌ها به انظار عمومی باز می‎‌گشت گفت که تمام نامزدهای فعلی واقعا شایسته این جایگاه هستند و شانس وی واقعا کم است. او گفت: «من قول می‌دهم که از رئیس مجلس بعدی حمایت کنم. این شخص به اندازه‌ای شجاع است که مسئولیت تغییر قوانین فعلی را بر عهده گرفته است.»

گفتنی است که ریاست مجلس عوام کانادا بر عهده «لوئیس پلاموندون»، نماینده مجلس کبکوا، بود. نمایندگان پارلمان در کمتر از یک ساعت به نوبت در اتاق‌های رای‌گیری حاضر شدند و رای خود را به صندوق انداختند. بازرسی صندوق رای بلافاصله آغاز شد و در نهایت پلاموندون نماینده منتخب را اعلام کرد.

پلاموندون همچنین به زبان فرانسه گفت: «من می‌خواهم از جناب روته بابت تمام زحماتی که در طول دو دوره ریاست مجلس عوام کانادا انجام داده‌اند تشکر کنم.»

News Editor
Author: News Editor