• چ. اکتبر 23rd, 2024

چگونه نوشیدنی‌های انرژی‌زا به سلامت نوجوانان آسیب می‌رسانند؟

نوجوانان علاقه زیادی به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارند حال آنکه این نوشیدنی‌ها می‌تواند برای آن‌ها مضر باشد.

بیشتر نوجوانان در مورد خطرات سلامتی ناشی از سیگار کشیدن و مصرف ماریجوانا شنیده‌اند اما کمتر نوجوانی شاید بداند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز می‌توانند بطور بالقوه مضر باشند.

به گزارش سی‌بی‌سی، این نوشیدنی‌ها معمولاً حاوی دوزهای بالایی از کافئین و شکر هستند و به دلیل تبلیغات آنلاین در بین نوجوانان محبوب هستند. بر اساس گزارش Euromonitor، یک شرکت تحقیقات بازار، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ فروش نوشیدنی‌های انرژی‌زا در کانادا از ۸۵۱ میلیون دلار به ۱.۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا علی رغم محبوبیتی که دارند خطراتی نیز برای سلامتی مصرف کنندگان دارد بنابراین والدین و معلمان باید در این رابطه با نوجوانان صحبت کنند. دکتر «اولیویه دروین»، متخصص اطفال و دانشمند بالینی در CHU Sainte-Justine در مونترال با بیان اینکه بسیاری از نوجوانان نمی‌دانند که دوزهای بالای کافئین چگونه می‌تواند بر آن‌ها تأثیر بگذارد گفت: «بسیاری از آن‌ها واقعاً متوجه نیستند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارای اثرات منفی بالقوه سلامتی هستند.»

 

چقدر کافئین کافی است؟

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

در ماه جولای، آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا بیش از دوازده برند نوشیدنی انرژی‌زا را به دلیل دارا بودن محتوای کافئین بالاتر از حد مجاز قانونی ۱۸۰ میلی گرم در هر وعده جمع آوری کرد. اما چقدر کافئین در این نوشیدنی‌ها وجود دارد؟ یک قوطی کوچک ۲۵۰ میلی لیتری ردبول دارای ۸۰ میلی گرم کافئین است که تقریباً معادل یک فنجان کوچک قهوه است. یک قوطی بزرگ  ۳۵۵ میلی لیتری آن نیز ۱۱۴ میلی گرم کافئین دارد.

دروین افزود: «کودکان و نوجوانان به هیچ وجه نباید کافئین مصرف کنند درحالی که برخی از نوجوانان به طور منظم بیش از یک نوشیدنی در روز کافئین مصرف می‌کنند.» وزارت بهداشت کانادا حداکثر مقدار مطمئن کافئین روزانه برای مصرف کودکان و نوجوانان را ۲.۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن آن‌ها تعیین کرده که می‌تواند بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی گرم باشد.»

جذابیت نوشیدنی‌های انرژی‌زا چیست؟

دروین تصریح کرد: «بسیاری از نوجوانان نوشیدنی‌های انرژی‌زا را برای تناسب اندام یا به دلیل فشار همسالان مصرف می‌کنند اما برخی نیز تحت تاثیر ادعاهای تبلیغاتی جذب آن‌ها می‌شوند. بسیاری از آن‌ها نیز احساس می‌کنند که برای اجرای ورزشی به آن نیاز دارند.» تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر نوجوانانی که خواب کافی ندارند ممکن است در طول روز برای اینکه احساس بیداری بیشتری کنند نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف کنند.

دکتر «راجر گادبوت»، رئیس آزمایشگاه خواب بیمارستان سلامت روان ریویر د پرایری در مونترال گفت: « این نوشیدنی‌ها به نوبه خود خواب راحت را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند بنابر این آن‌ها وارد یک دور باطل می‌شوند. »

خطرات سلامتی مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا چیست؟

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

به گفته دروین، نوجوانان می‌توانند طیف وسیعی از علائم را از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا تجربه کنند، از جمله عصبانیت، تپش قلب، افزایش ضربان قلب و مشکلات خواب. کودکانی که برای ADHD دارو مصرف می‌کنند ممکن است واکنش شدیدتری به کافئین نشان دهند، زیرا داروهای ADHD محرک‌های روانی هستند.

دروین ادامه داد: «ریتالین واکنشی مشابه کافئین دارد و می‌تواند برای مصرف کننده آن خطر آریتمی یا ضربان قلب نامنظم داشته باشد.» به گفته دروین چنانچه نوجوانان نوشیدنی‌های انرژی‌زا را با الکل ترکیب و مصرف کننده همراه با نگرانی بیشتری خواهد بود چون نوشیدن هر دوی آن‌ها با هم به احتمال زیاد باعث کم آبی بدن می‌شود.

بر همین اساس وزارت بهداشت کانادا تولیدکنندگان تمام نوشیدنی‌های انرژی‌زا کافئین دار را به زدن برچسب هشدار نباید با الکل مخلوط شود ملزم کرده است. فروش نوشیدنی‌های کافئین دار که مستقیماً الکل به آن اضافه شده نیز غیرقانونی است. برخی از نوشیدنی‌های الکلی ممکن است دارای موادی باشند که به طور طبیعی حاوی مقادیر کمی کافئین هستند.

News Editor
Author: News Editor